Háztervezés könnyedén
Hó angyalból: A farkaslak földszintje
A mostani bejegyzésem nem kapcsolódik
szervesen az íráshoz, inkább az alkotást elősegítő háttérmunka egyik fontos
szegmenséről fog szólni. Egy történet elkészítése során rettentően fontosak a
helyszínek. Különböző környezetet, tereket kell kialakítanunk karaktereink
számára, ahol mindennapjaikat vagy életük legnagyobb eseményét élhetik át.
Legyen szó egy intergalaktikus csata színhelyéről vagy éppen csak főhősünk
szobájáról mindenképpen részletesen tudnunk kell annak felépítéséről. Például,
ha egy magányos tudós férfi mindennapjait szeretnénk végig követni, akkor
nyílván haza megy a munkájából, ahol különféle ingerek érik: a padló burkolata,
a fal színe, a bútorok stílusa, a megvilágítás, a helységek elhelyezkedése és
még a személyes tárgyakról és dekorációs elemekről nem is beszéltem. Több okból
jó, ha tisztában vagyunk tudósunk életterével, hiszen ezzel szemléltethetjük az
ő anyagi helyzetét, gyűjtőszenvedélyét, kedvenc színét, rajongásának tárgyát,
munkáját, élet stílusát. Egészen különleges sport iránti érdeklődést mutathat,
ha különféle horgász felszerelések, kellékek hevernek a nappalijában és
hűtőjének tartalmát is a legutóbbi fogás teszi ki. E mellett színesíti a
regényt, ha ilyen apróságokra is kitérünk. Persze itt is figyelni kell a
mértékre, a leírás ne legyen túl sok. Más részről remek epizódrészeket nyújt a
lakás tárgyainak felhasználása. Képzeljük el magunkat tudós barátunk
helyzetébe, most mi vagyunk ő. Ott állunk a nappali ajtóban és munka után
fáradtan körbe tekintünk. Mit látunk? A barna szófán túl egy akvárium
helyezkedik el, amelyben apró, színes tengeri halak tátognak. Tudós lévén
felhasználhatjuk őket ártalmatlan kísérletekre, vagy megetethetjük őket,
esetleg átrendezhetjük, kitakaríthatjuk akváriumukat. Más fele nézve azonban
egy a könyvespolcon hagyott bontatlan levelet fedezhetünk fel. Itt akár olvasás
nélkül kidobhatjuk vagy talán átfuthatjuk régi barátunk sorait, de még az is
megeshet, hogy egy váratlan munka ajánlat kerül elénk. Egy szó, mint száz, a
tárgyak nem csak tájékoztatásul vannak szereplőnk háttérszínezeteként, hanem kulcsként
egy apróbb cselekvéshez vagy eseménysorozathoz. Azonban hogyan tarthatjuk észbe
mindezt a sok információt? Erre az egyik legjobb módszer a rajzolás.
Helyszíneinket érdemes alaprajz formában megörökíteni és a bútorok, nagyobb
tárgyak helyét berajzolni. Erre használhatjuk saját rajztudásunkat vagy
számítógép segítségével megoldhatjuk a dolgot. Én erre a Sims2-t szoktam
használni, ha sok időm van és mindent aprólékosan szeretnék elkészíteni.
Viszont van egy egyszerűbb és gyorsabb program is, amely kifejezetten
lakberendezésre szolgál. Ez a Sweet Home 3D, amely nem csak 2D-s alaprajzot
készít, hanem 3D-s képet is mutat. Nem csak a falakat és a nyílászárókat, hanem
a bútorokat is át lehet színezni kedvünk szerint. Bár az apróbb használati
tárgyakat nem tartalmazza, de azokat külön egy lapra felírhatjuk vagy a
berendezett építményünk képének kinyomtatása után bejelölhetjük a megfelelő
helyekre. A Sweet Home 3D-t ingyen le lehet tölteni az Origo szoftverbázisról.
Ellenben nem szabad megfeledkeznünk a szabadtéri helyszínekről sem, az
utcákról, parkokról, erdőkről… Mivel nagy területekről beszélünk, amelyeket
sokszor elhelyezkedésben viszonyítunk egymáshoz és a belsőterekhez ezért én
inkább kézzel rajzolom meg ezeket. Megtervezem az egyes kültéri részeket, majd
egymáshoz kapcsolom őket és aztán részletesen kidolgozom az egészet újra.
Persze az utolsó műveletet csak akkor hajtom végre, ha tényleg szükséges a
történet szempontjából a nagyfokú részletesség. Korábban már részleteket
mutattam az Anzalgópia Krónikák című jelenleg is készülő irományomból. Még csak
az előmunkálatok elejénél járok, de máris számos programmal dolgoztam és több
térképet is terveztem, hogy az alaprajzokról ne is beszéljek. Azonban ez a
legegyszerűbb módja, ha az ember egy 33 országból álló fantasy világot szeretne
részletesen kidolgozni. Természetesen
nem szükséges az összes regényhez, hosszabb terjedelmű novellához ilyen mértékű
részletességre törekedni. Mindig azt kell figyelembe venni, hogy mennyit
igényel a műfaj és a cselekmény szerkezete. A saját írásstílusod sem a
legutolsó, mert ismerek olyan alkotókat, akik szinte csak pár tárggyal és rövid
leírásokkal dolgoznak, de történetük dinamikus és legtöbbször vicces. Azonban,
akit kíváncsivá tettem a programmal kapcsolatban, annak jó letöltést és
tervezgetést!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése