Mindenki ismeri a híres írót, Elemore
Leonard-ot, aki alkotásaival vagy legalábbis alkotási stílusával bejárta az
egész világot. 2007-ben készített 10 szabályt az írásról. Bizonyára ezzel is
mindenki tisztában van. Természetesen, ha nem akkor nem kell szégyenkezni, mert
eleinte pontosan én is így jártam. Hogy ki is Elmore John Leonard? A szókimondó
krimi író úr 1925-ben született New Orlieans-ban és 2013 augusztus 20-án hunyt
el. A „Ditroit-i Dickens-nek” is nevezték. Még egyetemi évei alatt kapott
állást a tollforgatók világában. Rövid novellái és rendőr történetei realista
stílusban íródtak. Sajnos én még nem olvastam tőle, de a jövőben szeretnék megismerkedni
a sajátos írás stílusával. Váratlanul jött kíváncsiskodásom a korábban már
említett 2007-es 10 szabályának az olvasása váltotta ki. http://olvasoterem.com/index.php/2010/03/a-regenyiras-10-szabalya-e-leonard-szerint/
A linkben ti is elolvashatjátok és
mérlegelhetitek a pontokat. Én itt szeretném megosztani veletek a szabályokhoz
tartozó észrevételeimet, de bárkinek a véleményét szívesen fogadom kommentben
vagy más formában.
Az első szabályhoz: Általában az emberek
előszeretettel alkalmaznak időjárás leírást a mű elején, mert egyszerű, segít
rendezni a gondolatokat és támpontot ad. Magam is sokszor kezdek így a fent
említett okok miatt. Azonban az tényleg igaz, hogy váratlanabb, életszerűbb és
sokkal inkább kreatívabb egy cselekmény gazdag környezetről beszámolni az első
sorokban, mint sem ábrándozó főhősünk unalmas időjárás fantazmagóriáit
vizslatni.
Második szabályhoz: Nos, a prológushoz
való hozzáállását erősen vitatom. Egy prológus célja a történet alap gondolatát
összegezni, de legjobb esetben is allegorikusan ábrázolni az író ihletét, ami
kiváltotta a mű elkészítését. A prológus egyfajta világítótorony a hajózó
olvasók számára, amely megvilágít egyetlen pontot a rájuk váró kalandos
szárazföldből. Azonban az a gondolat, hogy a prológust nem feltétlenül a szöveg
áradat elejére kéne tenni roppant érdekes. Eddig még nem gondolkoztam ezen,
egyértelműnek tartottam az elején megejteni ezt az apróságot, de bele gondolva
izgalmas összefüggéseket ébreszthetünk az olvasóban, ha például valahol a
regényünk közepén vagy valamivel azon túl helyezzük el.
Harmadik szabályhoz: Ezt a pontot
többször is elolvastam, mert nem hittem el, hogy tényleg ez áll benne. Azonban
szemeim nem csaltak, hanem megerősítették bennem az olvasottak értelmét.
Eleinte úgy gondoltam teljes mértékben elutasítom ezt a hipotézist. Egy regény
párbeszédéhez szerintem igen is elengedhetetlen a változatos leírás. Mert
egyrészről nem is valósághű, ha mindenki ugyanolyan stílusban, azonos hangon
meséli el gondolatait. Ezt egyszerűen nem lehet egy sima mondta igével
elintézni! Másrészről az olvasónak joga van elképzelni a cselekményt, amit még
jobban segítenek az ellenpéldaként emlegetett dünnyögte, lihegte igék. Azonban
mondhatják egyes írók, hogy ők nem kívánnak minden apróságot megosztani
olvasóikkal ezért maradnak ridegen a mondta bűvös mindenre jó szónál. Szíve
joguk dönteni, azonban én az ellenkezőjére fogok törekedni és a nem krimi
íróknak is ezt javasolom.
Negyedik szabályhoz: Nincs
hozzáfűznivalóm.
Ötödik szabályhoz: Mélységesen
egyetértek vele. A felkiáltójel túlzott gyakorisága szerintem olyan emberre
utal, aki maga is kapkodó és engedi, hogy az érzelmei és ne ő írjon a lapra.
Mindig fontos, hogy tudjuk mit akarunk írni és, hogy abba a szövegkörnyezetbe
mennyi felkiáltójel kerüljön.
Hatodik szabályhoz: A hirtelennel az a
baj, hogy képes hirtelen elszabadítani a poklot és hirtelen rengeteg hirtelen keveredik mondatainkba. J Keserű szájízzel
olvastam a szabályt, mert saját írásomon tapasztaltam a hirtelen szó hihetetlen
megugrását. Ha az ember egyszer használja egy szövegben, akkor nagyon oda kell
rá figyelnie, mert ragadós. Én ennek esztétikai okát látom emellett a
szóismétlés elkerülését. Az elszabadul a pokol szófordulatot is úgy vélem ezért
érdemes elkerülni.
Hetedik szabályhoz: A tájszólások, ez
egy érdekes dolog, mert vannak hihetetlenül jó tulajdonságai és rosszak is. Ha
egy karakterünknek tájszólást adunk, akkor nyilván színesebbé tesszük
történetünket is és a szereplőnket is feldobjuk vele. Olykor vicces részleteket
tudunk ezáltal belecsempészni az epizódokba. Viszont a legfontosabb, hogy
mindig legyen érthető, hogy mit is jelentenek ezek a mondatok, ne zökkentsék ki
nagyon a befogadót az olvasásból. Másik rossz tulajdonsága, hogy a hírtelennel
kéz a kézben jár és mindig szívesen kúszik be egyéb mondataink közé.
Nyolcadik szabályhoz: Kerüljük a
karakterek részletes fizikai leírását! Ez áll ebben a pontban. Ahhoz, hogy
erről nyilatkozni tudjak meg kell állapodni abban, hogy mi számít részletesnek,
elvégre minden relatív. Azonban úgy vélem itt Leonard úgy vélte a kevesebb több
és a még kevesebb még több. Szerintem a középút a legjobb megoldás. A korábban
írt karakter vázlatom ezt az irányt képviseli, de úgy vélem ez már krimi
írónknál a túl részletes és felesleges kategóriát ütné meg. Én nyilván nem így
gondolom, mivel akkor korábban nem ezt a mértékű karakter vázlatot osztottam
volna meg veletek.
Kilencedik szabályhoz: Ugyanaz
vonatkozik rá, mint az előzőhöz. Találjuk meg az egyensúlyt.
Tizedik szabályhoz: Az utolsó ponthoz érve
hezitáltam, hogy milyen véleményt is alkossak. Volt benne olyan rész, amivel
teljesen egyet tudtam érteni márpedig: gondolkozz az olvasó fejével! Ezt már
egy korábbi bejegyzésemben a sakkjátékkal párhuzamot vonva szemléltettem. Ezzel
együtt még rokonszenvesnek találtam azt az észrevételt is, hogy igen is sok
könyv tartalmaz mérhetetlenül unalmas leíró részeket, amelyeket leginkább
átugrunk. Általában úgy vélem, hogy ezeknek a műveknek az alkotója elvesztette
az egyensúlyt és túlságosan elfordult a bő, kifejtős írás irányába, amely már
nem élvezhető. Láttam már olyan híres író regényét, amely túlzás nélkül 20
oldal tájleírás és időjárás jelentés volt. Tényleg bámulatos tehetségre vall,
hogy ilyen unalmas dologról (és itt nem a táj varázslatosságát akarom becsmérelni)
képes ilyen rengeteget írni. Viszont, ha azt akarjuk, hogy olvassák is
regényünket igenis ki kell tudni húzni néhány mondatot. Arra azonban mindenki
figyeljen főként akkor, ha blogon vezeti aktív véleményező olvasókörrel
fantáziájának betűkivetülését, hogy ne engedje át a gyeplőt az olvasóknak. Egy
olvasó teljesen másképp látja a történetet, mint az írója és hajlamos lenne
netán több részt kihagyatni a javítások során. Ha lehet mérlegeljük reálisan a
helyzetet és csak néhány tanácsot fogadjunk meg könyvnek készülőnk
közönségétől.
Ezek voltak főbb gondolataim Elemore
Leonard 10 saját szabályához, melyek néhol egyeztek, míg máshol új utat törtek
a regényírás hogyanjának világában. Ebből a bejegyzésből remélem tisztán
látszik mindenkinek, hogy míg alapjában véve én romantikus és fantasy
témakörben tevékenykedek, addig Leonard főként a kirimijében és, hogy ezeket
megírni egy szabály köteggel nem lehet. Az írás olyan varázslatos dolog,
amelyet nem lehet pusztán pár vagy akár ezer meg ezer szabályban korlátozni,
mert az írás korlátlan. Miért korlátlan? Mert folyamatosan a saját
képzeletünkből táplálkozik, önmagunk és környezetünk nyújtotta kreativitásunkat
rágcsálja megállíthatatlanul. A képzelet határtalan! Próbáljátok ki ti is!
Nagyon érdekes ez a 10 szabály. Tényleg látszik, hogy krimik írásához kapcsolódik főleg. Ügyes írás!
VálaszTörlésKöszönöm Diablo a hozzászólásodat! Én is érdekesnek találtam a szabályokat és ezért gondoltam, hogy megmutatom itt is.
VálaszTörlés